niedziela, 26 stycznia 2014

Tunele - wszystko co musisz wiedzieć

Zapadła decyzja, że chcesz mieć tunel ale nie wiesz jak się do tego zabrać ? potrzebujesz kilu drobnych rad ? Boisz się, bo nie wiesz co może pójść nie tak? A może po prostu interesuję Cię jak to zrobić ? Zapraszam do zapoznania się z moją wiedzą na ten temat ;)




(zapytaj.onet.pl)


(likely.pl)



Czy rozciąganie jest bezpieczne?

Oczywiście, że jest bezpiecznie ale tylko wtedy, kiedy robi się to z głową - czyli stopniowo i bez pośpiechu.  Nie jest to trwałe uszkodzenie ciała jak, np tatuaż. Dziurki się zrastają. ( zależy od wielkości dziurki, wiadomo że 20 mm nagle samo całkiem nie zniknie, ale na pewno część tak)









Jak je zrobić samemu?

Należy kupić rozpychacze. Dzielimy je na:
  •  tapery
  •  rogale
  •  spirale




Trapery są najwygodniejsze do rozpychania. Do każdego rodzaju warto kupić o-ringi ponieważ kolczyki te lubią się przesuwać.  





Z jakiego materiału rozpychacz wybrać?

Najbezpieczniej używać rozpychaczy ze stali chirurgicznej, Występują również akrylowe które są równie dobre. Należy wziąć jednak poprawkę na to, że niektórzy mają uczulenie na nikiel, który jest w stali chirurgicznej. Często można się zetknąć również z rozpychaczami wykonanymi z modeliny. Nie są one dobre do rozpychania. Uczulają, mają chropowatą powierzchnię, która może ranić kanał przekłucia, kruszą się. 







Czy rozciąganie boli?

To zależy. Nie jest to na pewno wielka przyjemność, ale niekoniecznie musi to być ból. Jeśli rozciągasz swoje ucho odpowiednio ból jest niewielki - jest to raczej nieprzyjemne uczucie niż ból. Nie powinno występować krwawienie ponieważ prawidłowo rozpychany tunel nie krwawi. Krwawienie jest oznaką tego, że kanał przekłucia został uszkodzony czy naderwany. TAKA SYTUACJA JEST NIEDOPUSZCZALNA.  Więc lepiej powoli i bez ryzyka niż szybko i  z możliwością skutków ubocznych.






Z jaką szybkością należy rozciągać tunele?


Zacznij od kolczyka 1,2mm, następnie włóż 1.6mm, później 2mm, 3mm. Rozmiar zmieniasz co miesiąc.  Prawidłowo należy rozciągać tunele 1mm na 4-6 tygodni. 
PAMIĘTAJ ! Jest to jednak zależne od organizmu. Jeżeli zaobserwujemy, że rozpychacz wypada nam z ucha i swobodnie porusza się w uchu bez żadnych lubrykantów, to znaczy, że teoretycznie można wymienić ozdobę na większą. Jeżeli natomiast zauważysz krwawienie znaczy, że postępujesz stanowczo za szybko.




Jak rozciągać?

Przed rozpychaniem warto jest pomasować trochę ucho. Następnie smaruje się ucho i rozpychacz jakimś lubrykantem (nawilżaczem, np. płyn do usg kupiony w aptece).  Należy włożyć kolczyk do ucha i przesuwać w kierunku środka. Nigdy nie pchaj na siłę, bo tym sposobem można rozerwać sobie ucho lub nabawić się innych, nieprzyjemnych komplikacji. Codziennie można przesuwać rozpychacz dalej. 






Czy to prawda, że tunele brzydko pachną?

Oczywiście. Dlatego należy pamiętać o higienie. Na tunelu czy rozpychaczu będzie się odkładać martwy naskórek, łój, pot, bakterie co powoduje niemiły zapach. 
Trzeba więc myć ozdobę i ucho PRZYNAJMNIEJ raz dziennie. Najlepsze do tej czynności będzie woda z mydłem antybakteryjnym.




Czy można wrócić do noszenia zwykłych kolczyków?

Jeżeli wyjmiesz ozdobę z ucha to po pewnym czasie zrośnie się. Jeżeli zdejmiesz ozdobę na noc to rano możesz mieć problem z ponownym jej włożeniem. Możliwe, że wielkość twojego otworu zmieni się nawet o 2-3 mm. 
Tunel nie większy niż 8-12mm ( z naciskiem na 8mm)  po wyjęciu ozdoby stan dziurki powróci do normalnego rozmiaru. Nie to jednak rzecz pewna i zależy jedynie od organizmu.



Gdzie kupię?


Rozpychacze/tunele/plugi możesz kupić na wielu stronach. m.in:
  • koltat.pl
  • glovestar.pl
  • wildcat.pl
  • e-piercing.sklep.pl
  • pierceofcake.pl
Oraz w sklepie materiałami do piercingiu w twoim mieście .




Skutki uboczne?


Możliwe, ale tylko wtedy, kiedy rozpycha się niepoprawnie. 

  • słoneczko - kiedy rozpycha się za szybko, nie nawilża się ucha i nie masuje się go może powstać tzw. "słoneczko". Kanał nie ma wówczas gładkich brzegów, tylko wyglądają one jak słoneczko. Nie ma sposobu na pozbycie się tego.




  • blow-out - powstaje w przypadku szybkiego rozpychania. Jest to wypchnięcie na zewnątrz części kanału przekłucia. Należy zmniejszyć rozmiar rozpychacza lub tunelu i dać kanałowi możliwośc regeneracji. W innym przypadku może być potrzebne chirurgiczne pozbywanie się blow-outów.




  • martiwca - jeżeli nie będziemy wyjmować ozdoby, masować ucha i myć do tego dojść. Martwica powstaje w skutek zbyt dużego ucisku na kanał. 



  • okresowe odmrożenie lub odparzenie w zależności od pory roku





Pamiętaj, jeśli decydujesz się na tunele to albo zrób to dużą cierpliwością i dokładnie, zachowując wszelką higienę. Lub idź do  profesjonalisty !



Jakie jest wasze zdanie na ten temat ? Podoba wam się czy raczej nie ? Czy ktoś z was sam robił sobie tunele ? A może skorzystaliście z pomocy profesjonalisty ? 



20 komentarzy:

  1. zawsze chciałam sobie zrobić tunel w jednym uchu, ale boję się że coś pójdzie nie tak. to zdjęcie martwicy jest obrzydliwe !!

    OdpowiedzUsuń
  2. a ja mam tunele i jestem zadowolony, fajnie wyglądają . u mnie efektów ubocznych nie widać !

    OdpowiedzUsuń
  3. wstrętne !!! obrzydliwe !!! nie mogę nawet na to patrzeć ;/ nie wiem kto coś takiego nosi

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja noszę i nie wiem jaki masz z tym problem polecam słowo tolerancja :)

      Usuń
  4. też mam tunele, obecnie 14mm.
    bardzo mi się podobają :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Obecnie noszę rozpychacz z grubszym końcem 3 mm.Wczoraj minął miesiąc od kiedy go noszę, a ciągle tkwi w miejscu, w którym są 2 mm.Od 1,2 do 1,6 mm rozepchało mi się w 9 dni.Boję się popchać dalej na siłę, bo u mojej przyjaciółki skończyło się to krwawieniem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moim zdaniem nie rozpychaj nic na siłę, jeśli chcesz mieć tunele to proponuje uzbroić się w cierpliwość :) nic na szybko :)

      Usuń
    2. mnie z 1,6 mm rzucili na głęboką wodę i dali 4mm ): kanał zaczął mi krwawić i nie wiem co mam zrobić ):

      Usuń
  6. Chcę zrobić sobie tunel.....mały taki np 5mm....czy później mam szansę żeby to zarosło??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bez problemu się zrosnie :)
      Też zaczynałam od 5. Teraz mam już 18. To uzależnia :) polecam

      Usuń
  7. Tunele są piękne, sama mam w jednym uchu. Niestety zaniedbałam go, bo nie wyciągałam przez kilka dni plugu. Z tyłu dookoła dziurki i w środku mam sine. Martwie się, że to martwica. Ktoś wie co na to poradzić?

    OdpowiedzUsuń
  8. co mam zrobić jeśli wystąpiło u mnie krwawienie ponieważ za szybko rozpychałam?

    OdpowiedzUsuń
  9. Szukałam wszedzie i nigdzie nie pisze czym dokładnie nawilżać. W końcu nie wiem czy można czyms innym niż olejkiem jojoba.... Mam czerwonego garniera do rak tym pewnie nie można nie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. może jeszcze się komuś odpowiedź przyda: ojejek jojoba ma właściowści ujędrniająco, nawilżające. jest również polecany kobietą w ciązy do smarowania brzuszka, dlatego tu spisał by się najlepiej, można używać również oleju macadamia, bio oil, czy masła shea z arganem ale nie dadzą tak dobrych efektów

      Usuń
  10. Mam pytanie. Mam tunel od prawie 2 lat. Nigdy nic się z nim nie działo. Ostatnio na urodziny dostałam kolczyk z kamieniami szfarowskiego(czy jak to się tam pisze) i nosiłam ten tunel 2 tygodnie. Po jakimś czasie zaczęła mnie strasznie siedzieć dziurka. Jak zdejmowalam kolczyk dziurka była cała czerwona. Miałam wcześniej słoneczko ale teraz zrobiło się jakby gorsze i cała dziurka jest czerwona. Czy to uczulenie na kolczyk albo może coś innego? Dodam że dbam o kolczyki i ucho.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To ewidentne oznaki uczulenia , niestety kolczyk polecam sprzedać albo zsotawić na pamiątke. ale nie nosić

      Usuń
  11. Mam pytanie. Mam tunel od prawie 2 lat. Nigdy nic się z nim nie działo. Ostatnio na urodziny dostałam kolczyk z kamieniami szfarowskiego(czy jak to się tam pisze) i nosiłam ten tunel 2 tygodnie. Po jakimś czasie zaczęła mnie strasznie siedzieć dziurka. Jak zdejmowalam kolczyk dziurka była cała czerwona. Miałam wcześniej słoneczko ale teraz zrobiło się jakby gorsze i cała dziurka jest czerwona. Czy to uczulenie na kolczyk albo może coś innego? Dodam że dbam o kolczyki i ucho.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z jakiego materiału wykonany jest tunel? Według mnie może to być uczulenie lub reakcja na temperaturę, być może było za ciepło - szczególnie, jeśli tunel jest np ze stali

      Usuń
  12. Co zrobić jeśli rozpychałam ucho do 12mm było okej, a przy 14mm zrobiło mi się słoneczko? Czy powrót do 12mm spowoduje zminimalizowanie tego?

    OdpowiedzUsuń